Na Heurece využíváme personalizaci a cílenou reklamu. Na základě vašeho chování na Heurece personalizujeme její obsah. Kliknutím na „Rozumím“ nebo jinam souhlasíte také s využíváním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete vypnout v nastavení prohlížeče. Rozumím

Jako přihlášený uživatel máte možnost nastavit si zobrazení Heureky.

Zobrazit původní Heureku

Jak vybrat olověný akumulátor?

Mezi největší výhody olověných akumulátorů patří schopnost dodání vysokých rázových proudů, to je činí ideálním nástrojem pro startování automobilů. Ačkoliv autobaterie vyrobené touto technologií pomalu ustupují modernějším řešením, stále patří mezi oblíbenou alternativu především pro majitele starších vozů. Olověný akumulátor můžete najít také v golfových a vysokozdvižných vozících nebo ve zdrojích nepřerušovaného napájení (UPS) a v nouzových systémech.

Olověný akumulátor

Způsob použití

Startovací baterie

Startovací olověný akumulátor je navržen tak, aby vyvinul vysoký výkon v krátkém čase (jen cca 1 vteřinu), který je potřeba k nastartování motoru. Díky své velikosti je toto schopný provést opakovaně, ale špatně snáší opakované úplné vybití.

Trakční baterie

Hodí se pro souvislý pohon např. vysokozdvižných, golfových a invalidních vozíků. Baterie je stavěna pro opakované vybití a nabití. Úplným vybitím tolik netrpí. Trakční baterii nelze nahradit startovací a naopak. Existují i kombinované baterie, které najdou využití u nákladních aut, autobusů apod., tato zařízení jsou však mnohem větší a těžší.

Počet nabíjecích cyklů

Úroveň vybití Startovací baterie Trakční baterie
100 % 12-15 cyklů 150-200 cyklů
50 % 100-120 cyklů 400-500 cyklů
30 % 130-150 cyklů 1000 a více cyklů

Dělení podle způsobu použití můžeme rozšířit záložními bateriemi (tzv. standby). Ty najdou využití u bezpečnostních systémů jako záložní zdroje (UPS). Zajišťují napájení přístrojů v případě výpadku proudu.

Forma elektrolytu

  • Akumulátor se zaplavenými elektrodami - elektrolyt je nalitý volně mezi elektrodami
  • AGM akumulátor - elektrolyt je vázán v rouně ze skelných vláken
  • GEL akumulátor - elektrolyt je ve formě hustého gelu

Zkratka VRLA (Valve Regulated Lead Acid) označuje ventilem řízenou olověnou baterii, jde o zapouzdřený akumulátor, ze kterého nemůže uniknout elektrolyt. Hermeticky uzavřené bezúdržbové akumulátory se označují zkratkou SLA (Sealed Lead Acid).

Bezúdržbové akumulátory

Nevyžadují od uživatele pravidelnou péči. Díky modernějším technologiím má taková baterie delší životnost a menší samovybíjení. Není u nich potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu a doplňovat destilovanou vodu. Úbytkům vody je bráněno postupem výroby, akumulátory tak ani nedisponují žádnými zátkami.

Nejsou však většinou vhodné pro starší typy vozidel (vyrobené cca před rokem 1995). Konkrétně pro vozidla s nižším napětím dobíjecí soustavy. Pokud ovšem automobil využíváte především pro dálkové trasy (bez častého startování) lze s nižším napětím dobít i bezúdržbový akumulátor.

Jak se starat o údržbový akumulátor

Hlavní část údržby spočívá v doplňování destilované vody, která ubývá v elektrolytu (roztoku kyseliny sírové a vody). Kontrola hladiny se doporučuje při častém a pravidelném užívání cca 1× za 3 měsíce. V ostatních případech pak alespoň 1× za rok. Na plastové schránce akumulátoru naleznete 2 rysky, pokud hladina poklesne pod tu spodní, dolejte destilovanou vodu do výše horní rysky.

Tento typ údržby nikdy neprovádějte se zapnutým motorem, za provozu a to ani při nabíjení akumulátoru. Kontrolu stavu provádějte vždy pohledem na rysky, nad akumulátor se nikdy nenaklánějte.

Recyklace

Autobaterie patří do nebezpečného odpadu. Starou baterii tak od vás při nákupu nové převezme k ekologické likvidaci prodejce. Další možností je odvoz na specializovaný sběrný dvůr, případně její prodej firmě zabývající se recyklací kovů.

Autobaterii je vždy nutné ekologicky zlikvidovat

Pro více informací navštivte naše rádce Jak vybrat autobaterii a Jak vybrat nabíječku a startovací box.